Monday 15 June 2009

Nasihat Tok Guru.....



Nik Abdul Aziz Nik Mat bersalaman dengan Lee Kuan Yew yang melakukan kunjungan hormat di pejabatnya di Kota Bharu, semalam.
--------------------------------------------------------------------------------

KOTA BHARU 14 Jun - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan kenyataan kerasnya terhadap mereka yang menyokong cadangan penubuhan kerajaan perpaduan oleh Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hanya merupakan nasihat awal.

Namun beliau mengingatkan bahawa nasihatnya itu mesti didengar kerana mempunyai hujah jelas untuk menangkis cadangan yang dianggapnya sebelum ini sebagai 'ilham' UMNO.

Beliau berkata, gelaran 'boneka UMNO' yang diberikan kepada kalangan pemimpin Pas yang menyokong idea itu hanyalah merupakan kaedah pertama untuk menasihati golongan tersebut.

''Tidak ada manusia di dunia yang tidak buat silap. Isteri boleh salah kepada suami, suami boleh salah kepada isteri begitu juga ketua boleh salah kepada orang bawahannya.

''Maka kaedah pertama saya bagi adalah nasihat. Sesiapa yang setuju kerajaan perpaduan ini adalah 'boneka UMNO','' tegasnya.

Beliau bercakap demikian selepas menerima kunjungan yang julung kalinya ke negeri ini oleh Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew di pejabatnya di Kota Darul Naim di sini hari ini.

Rombongan dari republik itu turut disertai oleh Menteri Kewangan Singapura; Tharman Shanmugaratnam, Menteri Pendidikan; Dr. Ng Eng Han dan Setiausaha Parlimen Kanan, Masagos Zulkifli Masagas Mohamad.

Kelmarin akhbar melaporkan Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan membidas mereka yang mempertahankan cadangan itu sebagai boneka UMNO.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan mereka supaya mengikuti nasihatnya jika tidak ingin terus digelar sebagai 'boneka UMNO'.

Nik Abdul Aziz yang pernah menyifatkan dirinya sebagai nakhoda Pas mendakwa mempunyai hujah yang cukup untuk membidas idea penubuhan itu.

''Semua orang mesti dengar. Itu nasihat dan saya ada hujah cukup tetapi saya tidak mahu bercakap lanjut mengenainya,'' jelasnya.

Sementara itu, ketika ditanya adakah berlaku krisis keyakinan terhadap pimpinan Pas dan sama ada beliau sudah tidak lagi mempercayai pemimpin-pemimpin ini, beliau enggan mengulas lanjut.

Ditanya mengapa mereka seolah-olah masih membelakangi bantahan beliau sebelum ini, Nik Abdul Aziz berkata: ''Kenyataan pertama saya baru-baru ini cukup.''

Mengulas mengenai pertemuan dengan Kuan Yew, katanya, tujuan delegasi Singapura itu tidak lebih daripada sekadar ingin melihat keadaan di negeri ini.

Katanya, pertemuan selama kira-kira sejam itu berjalan lancar dan beliau mengambil kesempatan menerangkan kepada Kuan Yew bahawa corak pemerintahan Pas di negeri ini adalah berkonsepkan Islam sepenuhnya.

Tambahnya, beliau tidak membincangkan mengenai isu hubungan politik antara kedua-dua negara kerana ada pihak lain yang lebih arif untuk bercakap mengenainya.

0 comments:

Post a Comment